Oud en nieuw 12 uur eerder......

1 januari 2018 - Manapouri, Nieuw-Zeeland

We hebben weer internet dus iedereen de beste wensen voor 2018!

Gisteren niet zoveel km. Gereden dus konden we uitslapen. Helaas regen, geen plensbuien maar dan weer wel dan weer niet regen. Rustig ontbijten, spullen inpakken, koffie zetten en gaan met die banaan. Na een minuut of 5 rijden, hè, camping Hilvieuw! Daar had ik een aanbetaling van €5,- gedaan om zeker te zijn van een plekje. Stonden we dus vannacht op de verkeerde camping! Gelukkig zijn de campings tussen de €8  en de €15,- dus de schade in mijn portemonnee valt mee.....Al snel reden we door het catlins NP. Een rainforest letterlijke en figuurlijk. Regelmatig een bruin bord voor de luie toerist die niks gepland heeft om te bezichtigen. Twee watervallen, 30 minuten return walk. Het was even droog dus moet kunnen! Een prachtige wandeling door een dichtbegroeid forest. Mooi door de verschillende soorten varens, varenbomen, riviertje en uiteindelijk, de watervallen. Voor de tweede moesten we nog 2 minuten trappen klimmen. Alles staat netjes aangegeven . Eenmaal bij de camper zagen we dat er een flinke bui was geweest, wij dus kurkdroog!

We volgen de Southern scenic route van Oost naar West. Bochten, bergen, bos, schapen op heuveltjes, reeën en alpaca’s op de boerderijen waren ons uitzicht en zo kwamen we aan op camping Curio Bay. Een groene camping op een klif, aan zee met strand en........springende Hectordolfijntjes! Gratis en voor niets en daar staan wij.......zoek maar een leuk plekje. Het weer is opgeklaard en mijn Merinoshirt met kuitbroek maakt plaats voor korte broek en hemdje. Even navragen waar we het beste de geeloogpinguin kunnen spotten. Hebben ze hier ook gratis en voor niets! Een 5 minuten wandeling dus camera en verrekijker mee. Wat een mazzel hadden wij! Er sprongen er net 2 uit de zee, in de gaten gehouden door een natuurbeheerder. We moesten op afstand blijven (geel koord) maar konden ze goed zien. Er waren 3 nesten en 6 pinguïns, wist de man te vertellen. Toen we terug liepen over een ander pad, wat denk je.......zit er eentje in de bosjes, zo’n 3 meter van het pad af! De dolfijntjes springen nog steeds voor onze neus en zo sluiten we het jaar 2017 met een big smile op onze gezichten af!

Vanmorgen al om 07.00 uur op pad. Het is al flink warm en de temperatuur kruipt richting de 30 graden. Even naar het zuidelijkste puntje van NZ. Als je in de buurt bent dan doe je dat....Vandaag steekt er vanalles over dus opletten geblazen. Hazen, schapen, buizerds die aan het eten zijn, ja dat was het wel een beetje.....Nog even boodschappen gedaan in Te Anau. De boodschappen zijn erg duur in vergelijking met Nederland zo’n 50-100%! Benzine daarentegen de helft goedkoper en we moeten nogal eens tanken natuurlijk. Snel weer naar onze camping aan het Lake Manapouri in het zonnetje!

1. Jac.:
    2 januari 2018
    Mooi verhaal Hannie. Groetjes.