Een beetje cultuur opsnuiven....

17 januari 2018 - Whananaki, Nieuw-Zeeland

Vannacht was het niet minder gaan waaien. De camper ging flink op en neer......Even wat boterhammen in de toaster voor ons ontbijt en we verlieten de mega grote Ficus boom en Pahi. We vervolgde de kauri coast op zoek naar de big trees.....weer een mooie route,  bergje op en bergje af, en al slingerend door het Waipoua forest, hadden we de mooiste plaatjes, behalve.......de lucht. Die werd steeds grijzer en donkerder maar net als de nieuw-Zeelander .......mijn zonnebril blijft op! Een mooi winkeltje, net voor de Kauri trail, lonkte ons naar binnen. Vandaag droeg ik een jurk wat achteraf niet zo slim was met die wind en al gauw liep ik in mijn onderbroek over het pad naar de winkel. Gelukkig waren wij de enigste en binnen was het windstil. Het oude vrouwtje zag dat wij geen locals waren en begon aan ons alles uit te leggen over de Kauri. In haar winkeltje verkocht ze kauri arts, gemaakt van kaurigom, hars. De gom wordt bewerkt en gepolijst. Rob heeft 2 mooie gekleurde stukken Amber gekocht. Ze wilde nog weten waar de reis verder naartoe ging en met een big smile wees ze ons de weg........er is er maar eentje, dus deze weg blijven volgen! Oké.....

Bruine borden verwezen ons naar “ de God van het bos”, de Tane Mahuta in het Maori’s. De grootste Kauri van het land. Hij is wel 51 meter hoog met een omtrek van 14 meter. En dat allemaal begonnen zo’n 2000 jaar geleden met een zaadje! Voordat we het bos in mochten, schoenen borstelen en ontsmetten.....en daar stond hij dan. Wat een joekel van een boom! Weer terug bij de auto, begon het te regenen. Nog steeds met zonnebril op, kwamen we aan in Waitangi, die zijn plaats in de Nieuw-Zeelandse geschiedenis kreeg op 6 februari 1840 toen het verdrag van Waitangi werd getekend tussen de Britse kroon en een aantal  Maori leiders o.a. De bescherming van de Maori en hun natuurlijke rijkdommen. Niks van terecht gekomen natuurlijk......Zonder dat ze het begrepen, hadden ze het land verkocht aan Queen Victoria met alle gevolgen van dien!

Tot op de dag van vandaag wordt de dag waarop het Verdrag van Waitangi werd getekend gevierd en herdacht, met veel dubbele gevoelens bij de inwoners van Nieuw-Zeeland.

De camper weer geparkeerd op een camping en wel zo, dat we uit de wind lekker buiten konden zitten, genieten van de eendjes, aan het water.  Na de gebakken eieren met spek, een wandeling door het  dorp en wel naar het museum, Waitangi Treaty Grounds met het huis waar de eerste Britse bewoner zich vestigde De entree van $50,- vonden wij een beetje te veel! In het dorp nog wel wat huisjes en houtsnijwerk te vinden. Ook mooi. De weersvoorspellingen zijn niet zo denderend voor het altijd zonovergoten Noorden van het Noordereiland, the bay of Islands. Vandaag de eerste dag zonder zon. Hebben wij weer.....

Morgen hebben we een boottocht en kunnen we gaan zwemmen met dolfijnen, ben benieuwd!