De kiwi streek.....

15 januari 2018 - Orere Point, Nieuw-Zeeland

Rare manier van druiven kweken, dachten we maar in een keer ging er een lichtje op. Kiwi’s natuurlijk......In heel Nieuw -zeeland tot nu toe nog geen plant gezien! De planten staan mooi in een rijtje maar van touw is er een soort parasol boven gemaakt waar de klimplant tegen aan groeit. Verder voor de wind meters lange en hoge muren van dennenbomen. In het centrum van Kiwi region ligt de plaats te Puke met een mega grote kiwi. Verder veel fruitkraampjes langs de weg. We zouden eigenlijk naar het schiereiland the Coromandel gaan maar onze buren van de camping bij de Tongariro zeiden dat er met de tropische storm van vorige week hele wegen waren weggespoeld  en natuurlijk weer waar wij een camping op het oog hadden. De hele westkust van de Coromandel is gesloten. Dus dan maar richting Orere Point, precies tegenover de Coromandel, ten Oosten van Auckland. Het landschap veranderde in een rare, gele kleur, alles leek dood te zijn, de mais lag bleek plat tegen de grond en heeeeel  veel rijen bomen omgewaaid, in de dorpen lagen zandzakken en de hekken zaten vol met dood hout wat er tegen aan was gewaaid. Bij het tankstation vertelde ze over de storm. Het was aan deze kant dus nog veel erger! Je zal het wel merken als jullie verder rijden......hier hebben dus de huizen blank gestaan van het zeewater. Alle dieren hebben ze hoger op moeten zetten ivm het zoute gras. En dan heel de week 35 graden......ja, dan gaat inderdaad alles dood! Overal aan het werk om de boel weer op te knappen. En inderdaad, toen we verder reden waren er hele stukken weg weg en keek je recht de afgrond in. Gelukkig rijden ze hier links en gingen we naar het noorden. Bizar om dat mee te maken. De camping was gelukkig niet gesloten. Het mevrouwtje van de receptie vertelde ook dat ze hier net alles weer op orde hadden van de storm van vorig jaar Maart en nu kunnen ze weer aan de gang. Tja, dan word je even stil........

Het is trouwens een mooie camping, direct aan een riviertje wat uitmondt in de zee. Veel watervogels in het riviertje en de eenden lopen op de camping rond, gezellig......Morgen gaan we naar het Westen, de Hibiscus coast.