Nieuw-Zeeland

29 december 2017 - Moeraki, Nieuw-Zeeland

In de stromende regen zette we voet in Nieuw-Zeeland, s’morgensvroeg om 05.00uur 27December, 6 graden. De vlucht was nog een heel verhaal......

We namen afscheid van Australië en onze camper met 35 graden op de thermometer. Bij het inchecken op het vliegveld en het overhandigen van onze paspoorten, werd het stil aan de overkant. De koffers lagen doodstil op de lopende band en er werd getelefoneerd. Even een mededeling ....het vliegtuig is overbooked en jullie kunnen niet mee! Even was het ook stil aan onze kant maar toen drong het tot ons door en Rob ging even los! Hoezo? We hebben al in Februari geboekt! Dat was dus het probleem. We hadden het goedkoopste ticket en dan sta je onder aan de lijst en val je als eerste af. Nou, ffff niet dus. Verzin maar wat, maar wij gaan met dit vliegtuig mee. Een ander mevrouwtje met meer strepen hielp ons verder. Jullie kunnen met een andere vlucht mee. Eerst naar Auckland en vervolgens door naar Christchurch, aankomt 3.5uur later dan gepland. Rob bleef maar boos ratelen en ik smeekte of dat er in de business Class geen plekje over was. Eenmaal weer kalm naast mij, begreep Rob dat we geen dag maar een paar uur later zouden aankomen. We kregen vouchers voor eten en de koffers werden van de lopende band afgehaald. Tot 22.00uur wachten en kijken of we alsnog meekunnen. Meteen komt ze weer naar ons toe, dit gesprek had niet gehoeven zei ze, ik heb nml 2 businesskaartjes voor jullie. De laatste stoelen van het vliegtuig! Heel vriendelijk bedankt, koffers weer op de lopende band en zeer zeker gebruik maken van de loungeruimte, Enjoy your trip! En dat deden we, warm buffet, garnalen, tapa’s, koffie, sapjes, fruit, nee we hadden nu niets meer te klagen!

Als eerste in het vliegtuig. Jammer genoeg een klein vliegtuig dus business bestond uit  3 rijen van 2 stoelen. We hadden met zijn twaalven een eigen steward en voor dat we vertrokken hadden we al een glas champagne en zakje pinda’s te pakken. Ons tafeltje werd tijdens de 3 uur durende vlucht 2x gedekt met een tafelkleedje voor hapjes, kaas en tapa’s en een klein ontbijtje. We konden net 1 film kijken voordat het vliegtuig de landing inzette in het koude, natte Nieuw-Zeeland!

Op het vliegveld werden onze wandelschoenen flink ontsmet en was het wachten geblazen tot 08.00 uur voor de shuttle dienst van Apollo ons camperverhuurbedrijf. Wat een drukte......de campers verdwenen als zoete broodjes over de toonbank. Ook die van ons en daar gingen we weer. Gelukkig droog en de zon liet zich zien. De temperatuur liep hoog op en ook onze camper moest klimmen want de eerste overnachting was boven op een klif, net onder Christchurch. Een mooie DOC camping , managed bay Departement of Conservation. Voor een habbekrats sta je In een natuurpark, Back to basic met plonswc en vandaag drinkwater!  Ik begon aan de grote schoonmaak en Rob aan een lange mail richting Apollo. Wij betalen nml $75,- voor de eindschoonmaak  binnen en buitenkant camper en nu hadden we zelfs de schimmel in de koelkast en niet zo’n beetje. Het servies was vies en er er zat zelfs nog rijst in een pannetje. Ook de kastjes plakte aan alle kanten! Alles flink ontsmet en gepoetst en Rob het een en ander gerepareerd en eindelijk konden we genieten in het zonnetje met 28 graden! De camping liep wat voller en er kwamen regelmatig wandelaars langs. Dus....wandelschoen aan en hopsakee, de bergen in..niet te veel zweten vandaag want geen stroom en geen douche!

De volgende dag op pad naar lake Tekapo. Bij de  eerste de beste kuil vloog het servies uit de kast en kwamen we er achter dat alle sloten stuk waren, grrrrr, gelukkig maar 1 bordje stuk en mijn jampot.  We houden ons hard vast bij een kuil.....Een saai stuk snelweg bracht ons 220km. verderop naar het binnenland en daar doken ze op.....de fotomomentjes! Bergen, meren, schapen met voor kortere poten dan achter om zich staande te houden, koeien en heeeeel veel wilde lupinen, we zagen zelfs sneeuw op de toppen van Mount Cook! We genoten van een lekkere bak koffie met gebak in de tuin van een Cottage/cafè/lunchroom/ eigenlijk een vanalles winkel! Weer een mooie DOC camping aan lake mGregor., 5 km. van St. John sterrenwacht. Het donkerste gedeelte van Nieuw -Zeeland, dus....we gaan het meemaken vannacht, de sterrenhemel! We boffen, weinig bewolking en om 20.00 uur nog 28 graden. Ook nu loopt de camping helemaal vol. Deze keer met douchehok alleen mis ik een douche........even vragen. Aan het katrolletje moet je dus je eigen douchzak hangen, weet je wel, van die zwarte zakken die je opwarmd in de zon......Haha die hebben wij dus niet. Alternatief.....het koude meer of lotiondoekjes. Wij kiezen voor het laatste! Verder spierballen kweken bij de handpomp voor no drinking water. Het koelde flink af an het meer en we kropen dan ook lekker in onze camper.....