Op de scooter......

23 april 2016 - Ubud, Indonesië

S'morgens vroeg al om 07.00 uur lekker op het terras even een verhaaltje schrijven.

Ja, gisteren op pad met de scooter....de dag ervoor een goede deal gemaakt met een scooter verhuur mannetje. Morgen om 09.00 uur, voor 50.000 Rupiah per scooter. Zo gezegd, zo gedaan.

Om 08.00 uur het ontbijtje en met de shutteltaxi naar Ubud. Ah, daar was het ( want er staan wel 50 verhuurbedrijfjes)!  Deze keer de vrouw des huizes, tja die gaf geen korting en manlief had een dagje vrij. Ze hield voet bij stuk, Lowie ook maar van een vrouw kun je het niet winnen.....dus maar een ander huurbedrijfje maar dat viel niet mee!

Op een of ander manier hadden alle mannen een dagje vrij ( voorbereidingen voor een ceremonie ter ere van de 11de volle maan! Een goede dag op de Balineze kalender om al wat begraven is, symbolisch te cremeren. Eindelijk, na een uur rondvragen had iemand nog in zijn schuur 2 scooters staan. Pfffff.........

Internationaal rijbewijs? Ja hoor en met onze handen op de datum van 2013, werden de scooters inclusief helm gereed gemaakt voor vertrek! Of we go......

Na 2 straten waren we elkaar al kwijt Haha. Bij Monkeyforest weer bij elkaar en ons avontuur kon beginnen! Koers richting het zuiden, een prachtige waterval. Het is wel even wennen hoor achter op een scooter, zeker met kuilen en bulten in de weg en bij de eerste kuil schoof ik al bijna naast de scooter....we werden vrolijk toegezwaaid in de dorpjes door kinderen en toegelachen door de volwassenen! Toen ik een keer om keek zag ik dat ze het uitproestte van het lachen. En ik maar denken dat het toelachen was......Er kwamen al wat kraampjes inzicht en dan weet je...Touristische attractie!

Voor een paar duizend rupiahs mochten wij de treden afdalen naar de Tegenungan Waterfalls. Een mooie waterval om mee te beginnen maar volgens de kenners gaan we nog mooiere zien. Wat foto's rijker traden wij weer al die treden omhoog met 35 graden en scooterde we weer verder.....naar het Noorden om een bezoek te brengen aan de Tirta Empul Tempel, tempel van het heilige water....

Bij de ingang kregen we een mooi tafelkleedje om, er waren er meer met hetzelfde printje, en in onze Sarong traden we het heilige der heilige binnen. Toch wel een beetje onder de indruk van de biddende mensen en een priester met belletje, zochten Jolanda en ik de verkoeling op van het heilige water. Met Sarong en al trotseerde wij de kou van het bad en spoelde ons bij elke fontein af met het heilige water.

Eenmaal weer opgedroogd, snel een andere Sarong aan en weer op de scooter..naar onze laatste stop, Petulu. S' morgens voor zonsopgang vliegen er wel 20.000 witte reigers ( Kokokan) uit en met zonsondergang komen ze weer terug naar dit kleine dorp. Hoe dichter bij het dorp, hoe meer we er zagen maar zekere geen 20.000. In het dorp aangekomen, hoe kan het ook anders, entree......echt niet! Even verder op doken we mooi naast de rijstvelden met uitzicht op het dorp. Na zo'n anderhalf uur kwamen er eindelijk een stuk of 10 aangevlogen......en nog een bosje .......en nog een bosje maar de 20.000...... Daar gingen we niet op wachten! Het werd wat donker en het was tijd om terug te gaan naar ons hotel om een lekkere frisse duik onder de douche te nemen.