Rondje kratermeren.....

15 mei 2016 - Lovina Beach, Indonesië

De vulkanen waar we in het zuiden tegenaan kijken, hangen bijna al de tijd dat we in Lovina zitten, in de wolken. Regelmatig zien en horen we bliksem en donder terwijl wij gelukkig heerlijk in het zonnetje zitten. Weerberichten bijgehouden en vandaag was het de perfecte dag, tot een uur of drie. Tassen gevuld, gps op ons eindpunt, Bedugul  gezet, scooter opgehaald en daar gingen we weer. Voor de zekerheid toch maar onze poncho's ingepakt! Onze scooter was voorzien van een ceremoniemandje dus.......

Een slingerweg omhoog, door de schitterende natuur met palmbomen en bananenbomen, de bergen op! De eerste bergen kwamen al in zicht met een mooie slinger wolken om zich heen, tijd om ons vestje aan te trekken. Scheelt toch een graad of 10 boven op zo'n berg. Al slingerend een stukje naar beneden langs een flinke apenfamily, naar ons eerste kratermeer met tempel, de Pura Ulun Danu Bratan. Scooter parkeren en betalen, loket passeren met een balinees die alleen de weg wees, entree kaartje halen, laten zien bij de volgende aardige balinees, die wel op de foto wilde en zo naar binnen!

Een prachtig aangelegde tuin met groot fruit en dieren waar de kinderen op kunnen klimmen. Ook zijn er levende dieren aanwezig zoals 20 uiltjes gezellig naast elkaar op een tak, vliegende honden, parkieten maar je moest betalen om een foto te maken, belachelijk! Het had geen zin om je telelens te gebruiken, ze gingen gewoon voor de dieren staan, slimmeriken!

Aan het eind van de tuin de tempel, gebouwd op verschillende eilandjes.

De tempel is gewijd aan de godin Dewi Danu, de godin van het water, meren en rivieren. Het complex werd in 1633 gebouwd. De Meru, met elf daken is gewijd aan godin Shiva. Ook Boeddha heeft een plaats in het hindoeïstische complex. Mooie bloemen er omheen maakte het plaatje extra mooi.

Er zijn vanmorgen meerdere ceremonies. Een van de ceremonies was gewijd aan het reinigen na een crematie van een familielid, wist iemand mij te vertellen. Na de gebeden gaat een gedeelte van de ceremoniegangers naar het water. Een paar stappen in een boot en nemen een levende kip die op de rug van een levende eend gebonden is mee. Het geheel is versierd met ceremoniedoekjes. We kunnen niet zien wat er halverwege het meer met de twee dieren gebeurt, maar ik heb het vermoeden dat ze overboord worden gezet, dood of levend, Ik wil het niet weten! Hopelijk hebben ze een zwemdiploma, och gerrem.....Nog even een marktje bezocht een stukje verderop terwijl Rob over onze scooters waakte! Verbaasd gekeken naar de vrachtwagens vol met ceremoniemensen gewoon....in de laadbak! Alles kan hier....

Bedugul, waar we vervolgens doorrijden, is de tuin van Bali waar aardbeien, koffie, vanille,  kruidnagel en cacao vruchten groeien en elke honderd meter ruiken we weer wat anders....
Dichtbij de tempel vindt je nog 2 kratermeren, Buyan en Tamblingan waar we prachtige foto's kunnen schieten en genieten van onze lunch....spekkoek! Voor een prikkie dachten wij, maar hij haalde de verpakking open en haalde er een klein stukje uit! Op de verpakking stond 1000 Rupiahs. Er zaten 6 stukjes in.....doe ze dan maar alle 6!  Voor 36 cent hadden we dus een heerlijke lunch!

Ook van de terugtocht genieten we van de velden vol hortensia's en aardbeien, het dorpje Mayong en gedroogde kruidnagel langs de weg, de Sawa's en ook de zee komt weer in zicht! We hebben het gelukkig droog gehouden.....dank zij het mandje voorop de scooter? Wie zal het zeggen!