De Dracula’s van het Westen.....

5 januari 2018 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Vandaag kennis gemaakt met de Dracula’s van het Westen, the sandfly! Dit op een onschuldig lijkend fruitvliegje valt je met heel zijn family aan vnml op je benen, bijten het bloed uit je lijf, volgens Rob gutst het eruit! Nou ja, ze bijten en het jeukt Ze zijn hier ooit geboren om de mensen aan het werk te houden volgens een legende. Ze bijten nml alleen als je stil staat dus......Help, wij hebben vakantie en wandelen niet de hele dag! Advies.....spuitbussen en  deet! Thanks mate! We verlieten de cottages campground, op naar Lake Wanaka. De weg slingerde door de bergen van Aspiring, langs riviertjes en meren, we konden op een gegeven moment bij een vliegtuig naar binnen kijken, zo hoog zaten we, echt waar. Ik moet er wel bij vermelden dat het landingsgestel al uitgeklapt was Haha . Stop.....bruine borden! Blue lake, ook vermeld in mij planner/ boek. Een 30 minuten walk, helaas bergafwaarts dus dan weet je dat je op de terugweg moet klimmen! Wel leuk over een hangbrug en Rob natuurlijk wiebelen met dat ding! Grappig hoor Breukhoven! En inderdaad, een mooi blauw riviertje. En weer verder, door het skigebied, gelukkig was de gate open, met op de achtergrond besneeuwde bergtoppen. Aangekomen in Manapouri en ingechecked voor morgen. Siberië experience. Fly, walk, en river jet. Hopend gaat morgen alles door want de weersvoorspellingen zijn niet zo best! We zullen zien, fingers crossed! Is hier ook een supermarkt? Jawel hoor, 65 km. terug of 40 km. verder.......maar hier verkopen we ook wat basic food. De shop, zo groot als mijn voorraadkast, had voor ons wat soep en een of andere complete maaltijd, soort astronauten voer voor Rob en ik hou het maar bij vers fruit, müsli en Turkse Yoghurt uit onze koelkast met vers geplukte wilde frambozen. Dus vanavond high cuisine in de camperkeuken op de bac to basic DOC campground vol met sandfly’s! Voor €8,- moet je ook niet gaan zeuren.....Fingers crossed voor morgen!

Even naar de wc, achterklep open ( is onze ingang) en heel de kiet vol met Dracula’s! Dus....meppen die vliegjes, wel 50 of meer, goed voor de ochtendgymnastiek! Rob even met de spuitbus erdoor en op naar de vliegbasis.  Daar een lekker ontbijten genomen en glimlachend naar de lucht gekeken. Blauw met hier en daar een wit schaap! Onze dagtocht gaat door! Om 10 uur naar het vliegtuigje met zijn vieren, twee mannen uit Londen en wij. Koptelefoon op en een korte veiligheidsbreefing, ja ook hier, en op naar de startbaan, een mooi gemaaid veldje....gas erop en hoppa, in de lucht. Over riviertjes, langs besneeuwde toppen, felblauwe meertjes. Links om, rechts om, ja dan lig je  in zo’n klein ding echt op je zij....Na 35 minuten kwam de landingsbaan in zicht in een dal, tussen twee bergen. Al cirkelend verloren we hoogte om uiteindelijk te landen naast een riviertje, wat we lopend over moesten steken. Koud, koud.....het water komt recht van de gletsjer af. We hadden geluk want het was kuitdiep  vandaag. Dus goed om te doen. Aan de overkant rechtsaf, route rode driehoek volgen. Sokken en wandelschoenen aan en lopen maar! Door hoog gras, gele bloemen, vingerhoedskruid en 30graden liepen we de 1ste kilometer. Daarna het rainforest in, langzaam klimmend langs varens, varenbomen, over ienieminie riviertjes met stapstenen, watervallen, met ieniemienie vogeltjes in de bomen die al zingend ons gezelschap hielden. Na ongeveer 3 km. de daling ingezet. Hier ga je niet van zweten maar je knieën moeten hard werken! De totale lengte was 7 km. en na 2 1/2 uur lopen kwamen we weer bij het riviertje aan. Even pootje baden, het was tenslotte lekker weer maar verder dan mijn voeten kwam ik niet.

Ik wist niet dat oogleden konden wapperen......maar daarover straks meer! De dagtocht sloten we nml af met een terugtocht per river jet! Daar kwam hij aangescheurd!  Lifejackets aan en in de boot. Rob en ik ieder aan een zijkant. Mijn bril en camera in de tas achterin de boot. Mobieltje klaar voor de foto’s......leeg! Had in het vliegtuigje gefilmd met een half opgeladen telefoon! Balen.....en daar gingen we.....Hard en nog sneller dan hard. Wat een power heeft dat ding! En nu komt het....als je dus zonder bril met je neus vooraan zit, gaan je oogleden wapperen! Of is dit alleen maar als de 60 jaar in zicht komt? Maar wat is zo’n boot gaaf zeg! Zeker als hij door de bochten gaat, overdwars en zeer zeker als hij een rondje maakt. Je wordt wel gewaarschuwd want met 2 handen aan de stang voor je is een must! Geweldige afsluiting van onze dagtrip! Het was nog vroeg dus even programma omgegooid en de sndfly campground links laten liggen. Op naar Haast, via de Haastpass Hwy. Met een kilometertjes of 35. Nee, Rob zal hier zijn rijbewijs niet in hoeven te leveren voor speed net als in Duitsland! s’Aonds lekker uit eten in het dorpsrestaurant en nog gelachen om 2 Chinese stelletjes die buiten zaten te eten met een paar brutale zeemeeuwen die sneller waren met het oppeuzelen van hun eten dan de stelletjes. Een paar NZ landers vonden het zielig en hebben de meeuwen weg gejaagd. Ja, ksssst in het Chinees zal beslist iets anders betekenen.....